سازمان اقدام آشکار جهانی

felipa-de-souza-award-winnersبرای سوالهای مطبوعاتی، لطفاً با حسین علیزاده در نیویورک با شماره تلفن 212-430-6016 تماس بگیرید.

نیویورک، 14 اسفند 1386: موسسه بین‌المللی دفاع از حقوق دگرباشان جنسی امروز اعلام نمود که جایزه سالانه دفاع از حقوق بشر این موسسه، موسوم به جایزه فلیپا دو سوزا، امسال نصیب دو منتخب برجسته از کشورهای ایران و شیلی خواهد شد. سازمان دگرباشان جنسی ایرانی (ایرکو) و آقای آندرس ایگناسیو ریورا دو آرته، فعال دگرجنس شده (ترانس‌سکشوال) از کشور شیلی، بطور مشترک، برنده امسال این جایزه خواهند بود. برندگان جایزه امسال، هرکدام مبلغ پنج هزار دلار آمریکا دریافت خواهند کرد. جایزه برندگان امسال، در روز 28 آوریل 2008 (8 اردیبهشت ماه 1387) در مراسم ویژه‌ای در شهر نیویورک به آن‌ها اهدا خواهد شد.

جایزه سالانه حقوق بشر موسسه بین‌المللی دفاع از حقوق دگرباشان جنسی، هر سال با هدف تقدیر از فعالیت‌های ثمربخش و شجاعانه مدافعان حقوق دگرباشان جنسی و کسانی که با دگرباش‌ستیزی و خشونت علیه مبتلایان به بیماری ایدز مبارزه می‌کنند، به سازمان‌ها و یا رهبران این گروه‌ها تعلق می‌گیرد.

خانم پائولا اتلبروک، مدیر کل موسسه بین‌المللی دفاع از حقوق دگرباشان، با اعلام این خبر، گفت: «واقعاً این مایه افتخار ماست که جایزه امسال به دو حامی فوق‌العاده حقوق دگرباشان جنسی تعلق خواهد گرفت. سازمان ایرکو با ارایه کمک‌های حیاتی به دگرباشان جنسی‌ای که از ترس اعدام از کشور خود فرار می‌کنند، به معنای واقعی کلمه جان افراد را نجات داده و به آن‌ها کمک می‌کند تا زندگی خود را از نو برپا کنند. آندرس ریورا نیز سردمدار با شهامت حقوق ترانس‌ها در کشور شیلی است. واقعاً مایه مسرت ماست که از اقدامات بی‌شائبه این فعالان در جهت پیشبرد حقوق بشر و حفظ کرامت اقلیت‌های جنسی قدردانی کنیم».

در سال 2005 میلادی، آقای آندرس ایگناسیو ریورا دو آرته، یک مرد دگرجنس شده، اولین موسسه شیلیایی مخصوص دفاع از حقوق دگرجنس‌گونگان را بنیان گذاشت، موسسه‌ای که اکنون خود آن را سرپرستی می‌کند. وی با مقامات دولتی و مسئولان بهداشتی شیلی در زمینه شناسایی، معالجه و جراحی دگرجنس‌گونگان همکاری می‌کند. او نخستین جلسه گفت و شنود در مورد ازدواج همجنس‌گرایان را در شهر رانکاگوای شیلی برگزار نمود. البته کار آندرس تنها در همکاری با مقامات عالی‌رتبه خلاصه نمی‌شود. او همچنین از نزدیک با تن‌فروشان همکاری کرده و هر شب با سر زدن به آن‌ها، برای آن‌ها قهوه و غذا برده و در مورد بیماری ایدز با آن‌ها گفتگو می‌کند. آندرس که خود در محل کار به خاطر هویت جنسی‌اش مورد تبعیض قرار گرفته بود، در این زمینه در دادگاه اقامه دعوا کرده و با گرفتن رای مثبت قاضی، موفق شد تا آگاهی‌های عمومی در مورد هویت جنسی افراد را بالا برد. بخاطر مبارزات وی، از سال 2007 به این سو افراد دگرجنس‌گونه در شیلی می‌توانند بطور رسمی نام و جنسیت خود را در شناسنامه خود تغییر دهند.

سازمان ایرکو که در سال 1380 خورشیدی به عنوان گروه رنگین‌کمان تاسیس شد و از سال 1383 تا سال 1385 با نام سازمان همجنس‌گرايان ايراني فعالیت می‌کرد و در سال 1386 نام خود را به سازمان دگرباشان جنسی ایرانی تغییر داد. این سازمان اکنون نماینده فعال بسیاری از همجنس‌گراها و دگرباشان ایرانی است و سعی می‌کند تا صدای این گروه از ایرانیان را که حکومت ایران فعالانه خواستار خاموش کردن آن‌هاست به گوش جهانیان برساند. این سازمان از مرکز خود در تورنتوی کانادا، با کمک اعضای خود و فعالان حقوق بشر در اروپا و داخل ایران، نقش مهمی را در مستند کردن موارد نقض حقوق بشر علیه همجنس‌گرایان داشته است. سازمان ایرکو همچنین با بسیج افکار عمومی جهان، خواستار پایان دادن به برخورد غیر انسانی با اقلیت‌های جنسی در ایران گردیده است. با توجه به شکنجه و امکان اعدام همجنس‌گرایان توسط دولت ایران، سازمان ایرکو به پناهجویان دگرباش ایرانی کمک می‌کند تا بتوانند در کشورهای پناهنده‌پذیر، اقامت گرفته و نیز تلاش می‌کند تا مانع اخراج این گروه توسط کشورهای میزبان به ایران شود. همچنین این سازمان با انتشار مطالبی به زبان فارسی در زمینه دگرباشی و نیز ارائه مشاوره تلفنی به افراد داخل ایران، می‌کوشد تا اعتماد به نفس دگرباشان جنسی ایران را افزایش دهد.

آقای آرشام پاسی، مدیر وقت سازمان دگرباشان جنسی ایرانی در واکنش به خبر دریافت جایزه حقوق بشر 2008 گفت: «بسیار باعث خوشحالی است که جامعه‌ی جهانی از تلاش حقوقی دگرباشان جنسی ایرانی آگاه است و آن را به رسمیت شناخته است. دگرباشان جنسی ایرانی دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کند. این جایزه تنها متعلق به سازمان ما نیست. ما این جایزه را به نمایندگی از تمام دگرباشان جنسی ایران که سال‌هاست برای احقاق ابتدایی‌ترین حقوق خود تلاش می‌کنند، دریافت خواهیم کرد. این جایزه نقدی به سازمان ما امکان خواهد داد تا به تلاش خود برای گسترش حقوق بشر در ایران و رفع تبعیض بر پایه گرایش‌های جنسی و دگرباش‌ستیزی ادامه دهیم».

آقای آندرس ریورا نیز در زمینه دریافت این جایزه ابراز داشت: «با کمال افتخار و تواضع این جایزه را می‌پذیرم. این جایزه را از طرف دگرجنس‌گونه‌هایی که به قتل رسیدند، از طرف کسانی که برای ایجاد جهانی عادلانه و پر مساوات تلاش می‌کنند و از طرف همه دگرجنس‌گونه‌هایی که هر روز از اینکه با آن‌ها به عنوان یک انسان رفتار نمی‌شود، رنج می‌برند، می‌پذیرم.»

جایزه سالیانه حقوق بشر فلیپا، یادآور فلیپا دو سوزا، زن مبارز برزیلی است که در قرن 16 میلادی به جرم همجنس‌گرایی در دادگاه تفتیش عقاید مورد محاکمه، شکنجه و تحقیر قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جایزه سالانه حقوق بشر فلیپا دو سوزا و یا شرکت در مراسم اعطای جایزه در ماه اردیبهشت 1387 می‌توانید به سایت اینترنتی سازمان اقدام آشکار جهانی مراجعه نمایید.